12.03.2013

Sala de şedinţe a Consiliului Judeţean Dâmboviţa a găzduit astăzi, 11martie 2013, întâlnirea Adunării Generale a membrilor Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) „Reabilitarea colectării, transportului, depozitării, prelucrării deşeurilor solide în judeţul Dâmboviţa”, convocare la care au luat parte 75 de edili ai unităţilor administrativ – teritoriale din judeţul Dâmboviţa, membrii în cadrul Asociaţiei.

Partea a doua a reuniunii de astăzi a readus în dezbatere prevederile Ordonanţei de Urgenţă nr. 3/2013 privind reglementarea unor măsuri pentru reducerea unor arierate din economie. Potrivit acestei ordonanţe toate unităţile administrativ-teritoriale care înregistrează arierate au posibilitatea să primească de la bugetul de stat un credit de trezorerie, cu o dobândă de 5,2% , acordat pe o perioadă de maxim 5 ani pentru a-şi plăti datoriile pe care le au faţă de anumiţi agenţi economici.

Cele două subiecte au fost coordonate de către preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa, Adrian Ţuţuianu şi s-au derulat în prezenţa prefectului judeţului, Victor Sanda, vicepreşedinţii CJD, Ioan Marinescu şi Gabriel Grozavu, directorul Direcţiei Finanţelor Publice Dâmboviţa, Emilian Rusu şi trezorierul şef al DGFP Dâmboviţa, Marcela Ivan.

Pe ordinea de zi a Adunării Generale a membrilor Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară (ADI), s-au aflat mai multe proiecte de hotărâre supuse aprobării şi necesare desfăşurării activităţii asociaţiei.

Preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa, Adrian Ţuţuianu, a făcut câteva precizări referitoare la negocierile pe care le-a avut cu SC Supercom SA, în perioada august 2012 – martie 2013, atrăgând atenţia şi asupra unor măsuri ce trebuie aplicate în vederea îmbunătăţirii sistemului de colectare a taxei de habitat: „Mi-am asumat riscul şi am renegociat acest contract(…) Am făcut un colectiv tehnic pe care l-aţi aprobat dumneavoastră, am făcut o analiză a contractului şi am ajuns la nişte concluzii: Concluzia numărul 1, de care sunteţi cu toţii vinovaţi - contractul prevedea că gunoiul trebuie ridicat cu o anumită periodicitate. De 3 ori pe săptămână, vara şi de două ori iarna. Niciunul dintre dvs, unii primari vechi, nu aţi sesizat timp de doi ani şi jumătate că nu se respectă contractul. Asta înseamnă că Supercom nu şi-a îndeplinit din luna iunie 2010 până în luna decembrie când am făcut primul refuz, obligaţiile contractuale asumate faţă de ADI Salubritate. Al doilea lucru pe care trebuie să îl ştiţi cu toţii este acela că începând cu luna decembrie am refuzat să fac plata sumei de disponibilitate şi am trecut la negocieri(…)Ce am spus eu la renegocieri: reevaluăm activitatea făcută timp de doi ani de zile. Am ajuns la concluzia că între 75 şi 100 miliarde de lei vechi, reprezintă sumele necuvenite pe care Supercom le-a pretins prin facturile emise către ADI. Asta înseamnă jumătate din ceea ce ne pretinde ADI până la data de 1 decembrie. A venit controlul de la Finanţe şi a constatat că din suma de disponibilitate, de 28 de miliarde de lei, la care s-a obligat ADI lunar, către UAT –uri au fost emise facturi în cuantum de 22 de miliarde. Diferenţa de la 22 de miliarde la 28 reprezintă serviciu neprestat în opinia Finanţelor pentru care TVA-ul este nedeductibil. Ca urmare, pentru că aţi ridicat mâna fără să ştiţi, noi am pierdut 19,4 miliarde lei, TVA –ul aferent acestor facturi. În al treilea rând, Curtea de Conturi consideră că dacă nu reglăm toate aceste lucruri, ar putea fi prejudicii la care în calitate de primari să fiţi obligaţi să răspundeţi(…) Pe prima parte cu stornarea facturilor de 70 de miliarde nu ne-am înţeles, Supercom ne-a dat în judecată. Avem termen pe 21 martie, ne vom face apărările necesare şi vom continua negocierile. După două luni de scandaluri am reuşit următoarele lucruri:1. Plătim 19 miliarde vechi lunar către Supercom. 2. În baza unei hotărâri judecătoreşti care a divizat plăţile, plătim în medie cca 4 miliarde lei către Eurogaz . 3 Primim de la Supercom suma de 1 miliard de lei pe lună, cu titlu de redevenţă, adică primim 12 miliarde de lei pe an, redevenţă de la Supercom. Vom plăti în loc de 28 de miliarde, 22 de miliarde pe lună”. Preşedintele Adrian Ţuţuianu a adus în atenţia primarilor prezenţi necesitatea realizării unei inventarieri exacte a gospodăriilor pentru eficientizarea activităţii de încasare a taxei de habitat.    

Convocarea Adunării Generale a membrilor Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară a reprezentat un bun prilej pentru preşedintele CJD, Adrian Ţuţuianu, de a le reaminti edililor din judeţ mecanismul de acordare a împrumuturilor aprobate de OUG nr. 3/2013 pentru plata arieratelor, evitând în acest sens blocarea cotelor şi sumelor defalcate din unele venituri ale bugetelor locale.

Potrivit datelor furnizate de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice până în prezent au depus cereri de acordare de împrumuturi un număr de 74 de unităţi administrativ – teritoriale.