În cadrul programului Fiecare Copil în Grădiniță, la sediul Consiliului Județean Dâmbovița a avut loc astăzi, 27 noiembrie, o întâlnire în cadrul căreia au fost prezentate principalele activități realizate și rolul pe care îl are în strategia județeană pentru integrare socială, în județele Dâmbovița, Brașov și Dolj, județele unde se implementează programul.
La eveniment au participat: Maria Gheorghiu, cofondator Asociația OvidiuRo, Ivan Ivanoff secretarul județului, Ovidiu Băsceanu, inspector școlar general adjunct în cadrul Inspectoratului Școlar Județean, Valeriu Florin Gilia, directorul general al Direcției Generale Programe Europene, Achiziții Publice, Comunicare și Relații Externe din cadrul Consiliului Județean Dâmbovița, primari și reprezentanții presei locale.
În acest an școlar, 270 de copii defavorizați din 6 comunități din județul Dâmbovița sunt sprijiniți de Asociația OvidiuRo, în parteneriat cu Consiliul Județean și cu Inspectoratul Județean Dâmbovița, să meargă zilnic la grădiniță, în cadrul proiectului Fiecare Copil în Grădiniță în județele Brașov, Dâmbovița și Dolj. Proiectul este finanțat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România, și are o valoare totală a finanțării de 244.131 de Euro, din care 51.000 de Euro sunt alocați proiectului în județul Dâmbovița.
În Dâmbovița, programul Fiecare Copil în Grădiniță se desfășoară din 2010 în Gura Șuții și Potlogi. Datorită rezultatelor bune în aceste comunități și deschiderii autorităților publice locale și județene, proiectul a fost extins în acest an în alte patru comunități: Cojasca, I.L. Caragiale, Mănești și Moroeni. În urma parteneriatului cu Inspectoratul Școlar și Consiliul Județean, numărul copiilor sprijiniți să meargă la grădiniță a crescut de peste 3 ori, de la 80, în anii anteriori, la 270 de copii înscriși în program, în acest an școlar.
Preşedintele Consiliului Judeţean Dâmbovița, conf. univ. dr. Adrian Țuțuianu: „Educația este baza dezvoltării fiecărui individ, iar prin programul Fiecare Copil în Grădiniță, Asociația OvidiuRo întinde o mână de ajutor mai multor familii cu o situație financiară precară. Acest proiect, în care și Consiliul Județean Dâmbovița este partener, creează premisa egalității de șanse în rândul copiilor de vârstă preșcolară, oferindu-le posibilitatea de a-și dezvolta capacitățile intelectuale și de a se integra în societate”.
Maria Gheorghiu, Cofondator Asociația OvidiuRo: „Județul Dâmbovița este cel mai longeviv partener, ceea ce a condus și la un parteneriat complex construit din 2006, la baza căruia stau zecile de profesori și voluntari care au organizat Ateliere de Vara Șotron, centrele de training din Potlogi și Gura Șuții, precum și proiectele-pilot în care am testat condiționarea acordării tichetelor sociale de prezență. Ne dorim să dezvoltăm în continuare acest parteneriat pentru educație și să găsim împreună cu Consiliul Județean și Inspectoratul Școlar soluții pentru a aduce toți copiii săraci în fiecare zi la grădiniță”.
În județul Dâmbovița, OvidiuRo colaborează de peste 8 ani cu școlile și Inspectoratul Școlar. Din 2006, OvidiuRo a sprijinit profesorii din județ să organizeze ateliere de vară pentru peste 2500 de copii de toate vârstele. De asemenea, de-a lungul timpului, peste o sută de profesori din Dâmbovița au fost formați în modalități interactive de predare. Stimulentele economice condiționate de prezența la școală a copiilor au fost testate pentru prima dată de OvidiuRo în 2007 în Vizurești, prin intermediul unui grant UNDP care avea ca scop reducerea numărului de copii care cerșeau în București în loc să meargă la școală.
Prof. Luminița Preda, Inspector Şcolar General Dâmbovița: „Educația timpurie contribuie la egalizarea șanselor copiilor (copii în situații de risc, care provin din medii socio-culturale dezavantajate, cei care prezintă dizabilități sau aparțin unor grupuri etnice minoritare), la progresul acestora și ulterior la integrarea în societate. Depinde de noi toți, fie că suntem părinți, cercetători, educatori, profesori, alți profesioniști ori membri ai comunității, să influențăm politicile și practicile sociale, pentru a le asigura copiilor un START BUN în viață”.
Despre proiectul Fiecare Copil în Grădiniță în județele Brașov, Dâmbovița și Dolj
Datorită proiectului Fiecare Copil în Grădiniță în județele Brașov, Dâmbovița și Dolj, peste 1000 de copii proveniți din familii fără posibilități materiale merg la grădiniță în anul școlar 2014-2015. Proiectul este derulat în parteneriat cu Consiliile Județene, Inspectoratele Școlare și Asociația Learn&Vision și implementat de școlile și primăriile din comunitățile partenere, iar obiectivele vizate sunt (1) creșterea numărului copiilor dezavantajați care au acces la educație preșcolară în cele trei județe și (2) consolidarea parteneriatului intersectorial, ca bază pentru extinderea proiectului la nivel județean.
La sfârșitul lunii iunie, OvidiuRo, Consiliul Județean Dâmbovița și Inspectoratul Școlar Județean au lansat un concurs prin care invitau toți primarii și directorii din comunele care se confruntă cu o rată mare a sărăciei și a abandonului școlar să aplice pentru finanțare. Din cele 15 comunități dâmbovițene care au aplicat, au fost selectate Cojasca, I.L. Caragiale, Mănești și Moroeni. În plus, proiectul continuă să sprijine copiii din Gura Șuții și Potlogi.
Proiectul face parte din programul Fiecare Copil în Grădiniță, implementat de autorități publice locale și școli din 45 de comunități din 11 județe și are un rol strategic pentru pregătirea extinderii la nivel național.
Despre programul Fiecare Copil în Grădiniță
Copiii proveniți din familii fără posibilități materiale, care nu beneficiază de educație timpurie, încep școala cu un decalaj educațional imens față de ceilalți copii. Aceste diferențe devin din ce în ce mai evidente în timp și afectează mai târziu participarea lor la școală și găsirea unui loc de muncă. Cofondatoarele Asociației OvidiuRo, Maria Gheorghiu și Leslie Hawke, au observat că acest decalaj poate fi prevenit prin intervenție timpurie, începând de la grădiniță, atunci când se formează bazele pe care se vor așeza toate deprinderile de învățare și abilitățile copiilor.
Programul Fiecare Copil în Grădiniță, lansat de OvidiuRo și Ministerul Educației în 2010, mobilizează părinții să-și aducă zilnic copiii la grădiniță printr-o intervenție integrată care are ca element cheie acordarea condiționată de prezență a unor tichete sociale în valoare de 50 de lei pe lună. Copiii se califică pentru program pe baza veniturilor familiei (sub 150 de lei pe lună pe membru de familie), condițiilor de trai precare și nivelului scăzut de educație al părinților. Acordarea tichetelelor sociale este condiționată de prezența zilnică a copiilor și de implicarea părinților care trebuie să participe la o activitate lunară în grădiniță și să ajute profesorul la grupă, de cinci ori pe an.
Considerat model de bună practică în domeniul educației preșcolare de către ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, programul a crescut prezența zilnică a copiilor la grădiniță de la o medie de sub 40% înainte de implementarea programului la o medie de peste 80%.
Pe termen lung, OvidiuRo își propune să transforme Fiecare Copil în Grădiniță în program național, finanțat din fonduri publice. Primul județ care a alocat fonduri pentru acoperirea tichetelor sociale este Clujul, la începutul anului 2014, prin intermediul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului. OvidiuRo și partenerii săi județeni analizează posibilitatea extinderii programului cu cofinanțare județeană, începând cu anul școlar viitor, și în județele Brașov, Dâmbovița și Dolj.