01.10.2019

Sala Unirii a Consiliului Județean Dâmbovița (CJD) a găzduit astăzi, 30 septembrie 2019, un focus grup pe tema promovării turistice a județului Dâmbovița. Întâlnirea face parte din seria acțiunilor desfășurate de CJD, în parteneriat cu Academia de Studii Economice (ASE) din București, în baza unui protocol încheiat între cele două instituții pentru elaborarea unei strategii de dezvoltare și promovare turistică a județului Dâmbovița.

La focus grup a participat conducerea CJD, reprezentată de Alexandru Oprea – președinte și Alin Manole – vicepreședinte. Din partea ASE, au participat la întâlnire prof. univ. dr. Gabriela Țigu, prof univ. dr. Claudia Țuclea și conf. univ. dr. Mădălina Țală.

De asemenea, au răspuns invitației reprezentanți ai mediului de afaceri, operatori din turism, primarii localităților limitrofe arealului Padina – Peștera, reprezentanții mai multor asociații nonguvernamentale.

În deschiderea întâlnirii, președintele Consiliului Județean Dâmbovița, Alexandru Oprea, a evidențiat importanța realizării unei strategii în vederea dezvoltării zonei montane a județului: „Cred că este normal și firesc să avem o strategie la nivelul județului Dâmbovița, iar pentru a elabora această strategie am apelat la sprijinul Facultății de Turism din cadrul Academiei de Studii Economice din București. Vă mulțumesc acelora dintre dumneavoastră, care ați răspuns solicitărilor noastre de a comunica un prim set de date, absolut necesare pentru a elabora această strategie. Colegii din cadrul ASE București au centralizat și au dorit să avem această primă rundă de întâlniri, pentru a vedea ce anume au gândit dânșii, care sunt necesitățile și care sunt prioritățile noastre ca instituție, ca județ. Vreau să vă spun că am gândit această strategie pentru că eu nu cred că doar zona de nord a județului este o destinație turistică, având și sudul, cu Potlogi, avem și Târgoviștea cu Curtea Domnească, Bisericile din Municipiul Târgoviște. Am rugămintea la dumneavoastră să fie o discuție utilă și benefică, o comunicare, un dialog care presupune un dublu-sens, nu doar să ascultăm ci si să venim cu idei și cu soluții. Eu cred că aceste lucruri vor continua. Săptămâna viitoare, tot luni, din ceea ce știu eu, avem o prezentare de la firma cu care suntem în contract și care ne-a făcut studiul de soluție pentru ceea ce înseamnă pârtiile de schi și infrastructura conexă din zona Padina – Peștera (…) O să avem și pârtii, o să avem tot ce înseamnă infrastructură conexă în zona montană.

De asemenea, eu sper să avem în continuare și drum. Mai dau o veste bună: săptămâna aceasta ne va intra la finanțare modernizarea centrului Salvamont, cu sprijinul Guvernului României, cu ceea ce înseamnă infrastructura finanțată de Ministerul Turismului, ne ajută foarte mult faptul că am reușit să declarăm zonă turistică de interes național Padina – Peștera.

Eu vă rog să avem un schimb de opinii și de idei constructiv, cu siguranță vom mai avea două sau trei dezbateri până vom reuși să conturăm ce am gândit noi, orice idee este binevenită în măsura în care este și dezirabilă și există o resursă financiară. Am toată buna-credință să continui. Cred că am făcut pași importanți să punem în valoare și Palatul Brâncovenesc de la Potlogi, să pună în valoare colegii mei de la Primăria Târgoviște ceea ce înseamnă povestea asta legată de Curtea Domnească, poate că aici ar trebui să gândim niște soluții adaptate secolului 21, poate niște tururi virtuale sau niște lucruri care ar putea să se întâmple și să o prezentăm de manieră mai atractivă, să ne punem în valoare ceea ce avem.

Fac un apel la dumneavoastră, pentru că sunt și reprezentanți ai mediului de afaceri, să înțelegem că, în această poveste, în această întreprindere, nu suntem competitori unii cu ceilalți. Suntem parteneri. Și cred că dumneavoastră, alături de noi, putem să facem ca acest județ să merite o șansă la dezvoltare. Și sigur că, am deplina speranță că acest lucru se va întâmpla. Dar trebuie să înțelegem că aceste acțiuni trebuie făcute în regim partenerial.”

Totodată, prof. univ. dr. Gabriela Țigu, reprezentatul ASE București  a vorbit despre pașii care trebuie parcurși în vederea realizării unui studiu de dezvoltare și promovare a potențialului turisticpornind atât de la consultarea turiștilor cât și a reprezentanților mediului economic:

„Avem o colaborare mai veche, de acum  8 ani, când am mai realizat un studiu asemănător, dar de data aceasta este o abordare ușor diferită pentru că, în 8 ani, s-au produs multe schimbări (…) Am demarat acel studiu printr-o cercetare în rândul turiștilor, pentru că este foarte important să vedem care sunt așteptările acestora pornind de la segmentele țintă pe care le vizează această destinație turistică, respectiv județul Dâmbovița. Noi am pornit de la bazinele de turiști care vin spre aceste destinații din județ. Am acoperit, de altfel, toată țara, dar nu am reușit să acoperim turiștii străini pentru că este un pic mai dificil (…) Am reușit să creionăm din punct de vedere științific un eșantion reprezentativ și am realizat deja o sumară prelucrare a răspunsurilor acestora. Rezultatele finale nu sunt încă gata, dar noi vă vom da câteva aspecte ale acestei cercetări pentru a vedea deja cum stau lucrurile. O altă componentă importantă pentru un asemenea demers este consultarea tuturor agenților economici din destinația respectivă – stakeholderi, cum le spunem noi, care au implicații directe sau indirecte în dezvoltarea turismului din județ. Înainte de a decide către ce se îndreaptă o destinație trebuie consultată comunitatea locală. Dumneavoastră sunteți cei care trebuie să puneți în practică o strategie. Noi doar o sugerăm. Dumneavoastră știți mai bine decât noi ce este de succes în județ, ce poate fi promovat, ce poate fi dezvoltat, unde trebuie intervenit ș.a.m.d. Noi putem să sugerăm pe baza cercetărilor pe care le facem, iar întâlnirea de astăzi este o componentă a acestei cercetări. Noi nu am venit să spunem ceea ce am gândit noi până acum pentru că proiectul este încă în lucru, studiul este în curs de desfășurare și va fi finalizat abia peste o lună, ci dimpotrivă, dorim să vă ascultăm opiniile privind direcțiile de dezvoltare și promovare a turismului în județ. Vrem să identificăm principalele probleme din turism. Într-un sens mai larg, alte probleme sau hai să spunem limite și posibilități din alte domenii de activitate care pot ajuta turismul în destinația Dâmbovița și împreună să evaluăm care sunt interesele dumneavoastră de a promova turismul în această destinație. Practic, din punct de vedere metodologic, ceea ce facem noi astăzi, se cheamă un focus grup (….) Vă mulțumim tuturor celor care sunteți prezenți și ne bucurăm că există interes pentru această temă și vom încerca să profităm la maximum de această întâlnire.”

 

                                      Biroul Comunicare, Relații Externe al Consiliului Județean Dâmbovița